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LA KARIERA DE MONTAIGNE I SUS RAISES SEFARDIS: UN ATADIJO NON REKLAMADO
Gad Nassi
Michel Eyquem de Montaigne (1533-1592) es una de las figuras
importantes de la Renesansya. Su ovra literaria – konosida entanto ke
ensayos (essais) – se remarka por su valor filozofika. En proklamando
la relatividad de las kreensyas, esta ovra se adapta al espirito
revolusionario de su tiempo.
Markadas por valores umanistas, sus ideas tuvieron una
influensa konsiderable en la evolusion de la pensada filozofika i
literaria.
Montaigne nasio en el kastilio Montaigne, allado de la sivdad
de Bordeaux en el Sud-Ueste de Fransia. Su padre, Pierre Eyquem de
Montaigne, era un komersante prospero i fue governor de la sivdad. Su
madre, Antoinette Lopez (de Louppes) de Villanueva, apartenia de la
parte de su padre a una familia de asendensia djudia de Toledo, ke se
avia aresentado mas tadre en Portugal. Uno de sus avuelos, Meir Paragon
de Calatayud, fue konvertido forsiblamente al Katolisismo en tomando el
nombre Lopez de Villanueva. Miembros de esta familia fueron persekutidos
por la Inkizision. Tres de eyos, inkluido su bizavuelo, Pablo Lopez,
fueron egzekutidos en el auto-da-fe. Su padre, Juan Lopez de Villanueva,
ke avia fuyido la Inkizision se avia establisido en la sivdad de
Toulouse.
Montaigne estudio en el Kolejio de Guyenne en Bordeaux, ke era
dirijado por konversos de Portugal, i probablamente en la Universitad de
Toulouse, ke era un sentro de disidensia relijioza, i ande los
konversos eran aktivos.
Aunke Montaigne i su padre fueron katolikos, su madre i doz de
sus ermanos se avian konvertido al Protestanismo. Fue edukado por su
padre, i al pareser, su madre no tuvo una influensa direkta en su
formasion. De todos los miembros de su familia, es solo su padre ke es
relatado en su ovra.
Despues de aver terminado sus estudios de ley, Montaigne fue
miembro del Parlamento de Bordeaux. Es solo en 1571, ala edad de 38
anios ke se retiro en su kastilio para redaktar su ovra.
Su Ovra
La Renesensya es karakterizada por la ekspansion i el
enrikisimiento de la pensada. Montaigne es una de sus figuras
importantas ke orientaron i formaron a este periodo. La forma literaria
de su ovra, el ensayo, es una kreasion de su otor. Esta forma se adapta
de una manera remarkable ala ekspresion direkta de la pensada, sin ke
posibles eksperiansas intimas, ke fueron involvadas sean reveladas. Su
ovra fue konsiderada entanto ke una otobiografia, portanto la unika, ke
fue redaktada en su djenero. Una biografia, ke no reporta los
evenemientos en sus orden kronolojiko, i ande son dispersadas
konsiderasiones sovre la politika, la istoria, la relijion, la edukasion
i otros sujetos. Su otor parese adresarse a un amigo serko en una
forma de dialogo.
"Yo mismo so el sujeto de mi lvro; no vale ke pedresh vuestro
tiempo sovre una koza tan simple i tan vana." Ansi se eksprime
Montaigne kon umilitad. "La mas grande koza en este mundo es de
konoserse si mismo." Akseptar la kondision umana es akseptar muestras
doz partes: el puerpo i la alma. No entanto ke esklavo i mestro, ma
entanto ke doz partes relativamente iguales ke deven koegzistir
pasiblamente. Asigun Montaigne, la persona no puede ser muncho diferente
de lo ke es naturalmente; si akseptamos muestras limitasiones sin
sanyo, puederemos rekonoser muestra dinyitad de ser un krio umano, i
tomar plazer de la vida.
El septisizmo es un otro aspekto de su filozofia. El sulinya la
valor arbitraria i relativa de las kreensias, de las leyes i de los
kustumbres. Montaigne es selebro por la fraza “Que sais-je?” ke
eksprima la inkapachidad de la pensada umana de djuzgar de una manera
djusta i de konoser la verdad absoluta.
Aparte la influensa de su konsepsion sovre ka realitividad de
las kreensyas, sus esforsos de konoserse, para mijor konoser la natura
umana, reprezentan los primeros pasos verso la introspeksion de la vida
psishika, ke se desvelopara en la Evropa en los siglos vinideros.
"Formar muestro karaktero es muestro dever, i no kompozar
livros, i venser, no batalios i no provinsios, ma orden i trankilidad en
muestro kondukto." Montaigne es kontra el dogmatismo relijioso, kontra
la intolerensia verso las kreensias i de sus opresion. En kondanando la
vanitad de las gerras i de las persekusiones, la ideolojia de Montaigne
se konfronta kon la ideolojia de la Eglisia katolika de su tiempo.
La Renesensya es en mismo tiempo karakterizada por una revolta
kontra el absolutismo del Katolisismo. Este absolutizmo es impreniado
por las atrosidades de la Inkizision. Protestantes ke so opozan ala
supremasia del Katolisismo, son i eyos persekutidos i masakrados. El
anio 1572, kuando inisia su ovra, esbrocha el masakro San Bartolomeo.
Miles de protestantes son salvajamente matados. Sovre esto Montaigne se
eksprime: "No egziste ostilidad ke depasa la ostilidad Kristiana".
Montaigne konseiva el Dio entanto ke un Dio djusto, ma
distante. La relijion i la vida de kada diya deven de ser doz kozas
distenktas, i separadas. Aunke era katoliko, Montaigne fue grasias a su
moderasion el konsejero de Henri IV, el lider de los protestantes. De
mismo es nominado mas tadre governor de Bordeaux, porke se nesesitava a
este posto un katoliko respektado por los protestantes, ke estavan
menasando la sivdad.
Su Atitudo verso los Djudios
Montaigne en sus eskritas se eksprime de una manera favorable o
neutrala verso los djudios. Kualifia de atrosidad las persekusiones de
la Iglesia katolika en Portugal, de ande mas, por ser kometidas al
nombre de la Fey. En uno de sus ensayos(*) se remarka este pasajo:
"…A ser ke los Reyes de Kastilia avian arondjado de sus
tierras, alos Djudios, el Rey Juan de Portugal, les vendio por ocho
kruzeros un refujo por un sierto de tiempo; kon la kondision ke kuando
viendra el tiempo eyos devren de kitarlo, i les prometio de darles naves
para yevarlos ala Afrika. Kuando el diya fiksado arivo, les izo saver
ke los ke no obeisaran seran esklavos; las naves fueron de las mas
pekenias; i los ke se embarkaron fueron tratados de una manera muy mala i
kruela por los marineros, ke, aparte de otros aktos de indinyitad, los
azieron navigar adelantre i atras fin a ke konsumaron todas sus
komanias, i fueron obligados de merkarlas de eyos kon un presio tan karo
i durante tan muncho de tiempo ke estos se kedaron solo kon sus
kamizas. Una ves ke la novedad de esta inumanidad fue reportada alos ke
avian kedado en el payis, la mas grande parte de eyos se rezolvieron al
esklavaje; otros se izieron komo ke avian trokado de relijion. Imanuel,
el suksesario de Juan, kuando fue kuronado, en primero los libero, ma
despues troko su idea i les ordeno de kitar el payis, en asiniando tres
portos para sus pasaje. Kon esto, espero… (mismo) ke la favor de la
libertad avia faltado de konvertirlos al Kristianismo, la difikultad de
kometersen al rovo de los marineros, de abandonar un payis, alakuala se
avian uzado, kon grandes rikezas, para ekspozarsen en rejiones non
konosidas i estranjeras, los iva azer tornar atras. Portanto, en
viendose desevado de su esperensa, i ke todos eran desidados para
viajar, serro a doz de estos portos prometidos, para ke la largor i la
inkomotidad del trajekto reduise a siertos de eyos; o para ke tenga la
oportunidad, en amonselando a todos en un lugar, de egzekutir kon grande
komotidad la egzekusion de loke les avia destinado: lo ke era de
ordenar de arankar a todas las kreaturas, manko de la edad de katorze
anios, de transportarlas leshos de sus vista i de konvertirlas, a un
lugar ande estas seran edukados asigun la relijion muestra. … esto
produizo un spektaklo orible: la afeksion naturala entre los padres i
sus kreaturas, i de mas, la fervor a sus kreyensas viejas, luchando
kontra este dekreto violente. Padres i madres se dieron la muerte, i
dando un egzemplo fuerte mas, en echando sus kreaturas a los pozos, para
evitar esta ley…"
El enseyo kontinua en referandose alos djudios de Portugal ke se konvertieron al Kristianismo:
"Kon tiempo kuando el limito de tiempo ke les fue akordado
ekspiro, estos se rendieron en esklavaje. Siertos de eyos se izieron
kristianos; de la fey de estos, o de sus prosperitad, ainda en muestos
diyas, sien anios despues, muy poko de Portugezos se pueden asigurarsen;
mismo ke el kustumbre i la largor del tiempo son los konsejeros los mas
efikasos por este modo de trokamientos, ke todo modo de obligasion…"
En su "Diario de Viaje" (Journal de Voyage), ke es su ultima
ovra, Montaigne se refera munchas vezes alos djudios de la Italia, esta
vez de una manera neutrala i detashada. El fakto ke vijita alas
sinagogas, ke estuvo prezenta en siertas de sus seremonioas relijiozas i
ke konverso kon munchos de eyos atira muestra atansion. Un diya de
Februar 1581, es testigo de un karnaval burlesko en Roma, ande djudios,
ijikos, viejos medio dezmudos i infirmos son rempushados kon aznos,
kavayos i palos de una manera umiliante para ke korren en la kaye,
yamada El Corso a esta okazion. Los ke arivan los primeros ala fin de
esta korida resivan una rekompensa de pedasos de ropa. Este evenemiento
es reportado de una manera muy breve, en presizando ke no se toma dingun
plazer en viendolo.(**)
Un Atadijo Non Reklamado
El fakto ke miembros de su familia avian preferado el
Protestanismo al Katolisismo, es probablamente un kompromiso kontra la
koersion relijioza. Las konsiderasiones de Montaigne sovre la Inkizision
en Portugal, revelan su piedad, i mismo una sierta empatia verso los
persekutidos. Portanto, asigun ke fue remarkado mas ariva, aparte de su
padre, Montaigne no relata en su ovra, a dingun miembro de su familia.
Las razones de este silensio fueron el objeto de siertos komentarios.
Una ipoteza pretende ke no es siguro ke Montaigne supo bastante sovre su
asendensia maternala i se intereso sovre esto. En konsiderando la
kuriozidad intelektuala ke karakterizo a Montaigne, esto no parese
probable. Asigun una segunda ipoteza mas repandida, esto es la prova ke
Montaigne era profundamente preokupado kon su identidad djudia, i se
empidio de eksprimirse sovre esto achakes de la aversion avierta ke
egzistia en akeos tiempos kontra los djudios i los konversos.
Probablamente, konversos en el enturaje de Montaigne,
kontinuaron a konservar elementos del Djudaismo, i Montaigne lo avia
konstatado. Munchas de sus ideas son kompatibles kon la vida spirituala i
intima de los konversos(***). Todo en konsiderando ke un sentimiento de
apartenensia al Djudaismo se avia developado en Montaigne, no es
posible de determinar su signifikansa egzakta, i la manera ke pudo
influensar la orientasion de su pensada.
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(*) "Que le goust des biens et des maux despend en bonne partie de l'opinion que nous en avons", Livre I, Ch. XL.
(**) Zinguer, Ilana, "Montaigne et le carnaval de Rome", Les Cahiers du Judaïsme, 11, (Paris: 2001-2002), 4 -10.
(***) Jama, Sophie, l'Histoire Juive de Montaigne, Flammarion,
Paris, 2001. Esta ovra trata de diversos aspektos de Montaigne ke pueden
ser referados a sus atadijos kon el Djudaismo.
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